15 Nisan 2015 Çarşamba

KARACA FİLOGRAFİ

3PrJtmzPw/s320/20140802_170518_Richtone%28HDR%29.jpg" />Ortadoğu’da doğmuş ve buradan Avrupa ve Uzakdoğu’ya yayılmış. Geçmişte geniş bir coğrafyaya yayılmasına rağmen yapımının zor olduğu düşüncesiyle yok olmaya yüz tutmuş günümüzde fazla bilinmeyen bir el sanatıdır Son yıllarda filografi sanatı ülkemizde tanınmaya ve ilgi çekmeye başladı. İlk önceleri filografi sanatçıları ve filografi sanatı hakkında bir bilgiye dahi ulaşmak çok zorken şimdilerde eğitimi verilmeye başlandı. Temel teknikleri ve ipuçlarını öğrendikten sonra kişi azim ve sebatla bu sanatta ilerleyebilir ((Sanatçı, azim ve sabırla telleri tek tek işler çivilerin arasından)) ABD’de, psikolojik tedavi sağladığı için evlere verildiğini, filografi’nin ruh dinlendirici etkisini de ortaya koyuyor. Son yıllarda filografi sanatı ülkemizde tanınmaya ve ilgi çekmeye başladı. İlk önceleri filografi sanatçıları ve filografi sanatı hakkında bir bilgiye dahi ulaşmak çok zorken şimdilerde liselerde el sanatları derslerinde dahi öğrencilere eğitimi verilmeye başladı. Yurtdışından gelen yabancılarında dikkatini çeken filografi sanatı Türkiye için yurtdışı eğitim programı olmaya aday bir sanat dalı. Filografi sanatı tarzı, bakış açısı, uygulama çeşitliliği, diğer sanat dalları ile beraber kullanılabilirliği açısından hem çok yönlü hem de çok özgün bir sanat dalı Hal-i hazırda filografi sanatçılarının önemli bir kısmı geleneksel desenleri ve hat yazılarını kullanmayı tercih etseler de filografide kullanılabilecek desen ve motifler tamamen sanatçının bakış açısına ve hayal gücüne bağlıdır. Filografide, belli örgü teknikleri kullanılarak örülmesi mümkün olan (hat yazıları, simetrik desenler, amblemler, çiçekler ve çizgi film karakterleri) her desen ve motif filografi sanatında kullanılabilir YAPILIŞI Filografi sanatının özyapısı incelendiğinde, üç temel aşamadan oluştuğu görülür: zemin hazırlama, çakma, sarma…bu aşamalar filografi eğitiminin temel aşamalarıdır. İlk olarak sunta üzerine kumaş kaplanıyor. istenilen model,desen fotokopi ile büyütüldükten sonra bunun üzerine aktarılıyor.daha sonra bu motifleri oluşturmak için tahta panolar üzerine desenin çevresinden fazla uzun olmayan çiviler çakılıyor.bu çiviler boyanıp vernikleniyor.ardından altta kalan model kağıdı iğne ile temizleniyor.kuruyunca çivilerin arasından çeşitli tekniklerle renkli teller sarılıyor ve önceden tasarlanmış motifler ortaya çıkarılıyor.bu teller çok ince değil,çok da kalın değil,orta kalınlıkta -takı yapanlar bilirler- takıda kullanılan tellerden. Bunun üzerine çalışılacak desen aktarılıyor. Ancak bu tel geçirme de bir ustalık gerektiriyor. Öyle rastgele bütün çivilerden aynı şekilde telleri geçirirseniz hiçbir şey elde edemiyorsunuz. Ayrıca bu tellerin hem sağlam hem kolay temizlenebilir olması ve hem de temizleme esnasında renklerinin solmaması gerekiyor. Gerek tahta panonun ve gerekse kullanılacak tellerin rengi önceden sanatçı tarafından tasarlanıyor. Seçilen renklerin hem birbirine uyumlu olması hem de motif ortaya çıkaracak şekilde olması gerekiyor. Yani ne renkler birbiri arasında boğulacak ne de çok fazla zıt renkler kullanılarak insan gözü rahatsız edilecek. Burada bütün iş sanatçının yeteneğine ve ustalığına kalıyor. . Filografi yapımı 4 temel malzemeden oluşuyor. Bunlar: ahşap, çivi, çekiç ve tel’dir. 1) AHŞAP: sunta, kontraplak, mdf olabilir. Yeter ki üzerine çivi çakılabilsin. Bu işe başlarken en uygun malzemelerden bir tanesi kavaktan yapılmış kontraplaktır. Tahtaların kalınlıkları, ortalama 10-15mm olmalıdır. Çok fazla kalın olmasına gerek yoktur. Çok ince olursa da: çivinin mukavemeti açısından yaklaşık 8-10mm tahtaya çakılmış olması lazımdır ki tahtamızın kalınlığı (çivinin arkadan çıkmaması için) bu çivi derinliğinden her zaman 3-5mm fazla olsun 2) ÇİVİ: ne yazık ki her zaman en yakın nalburdan temin edemediğimiz malzemedir 3) ÇEKİÇ: 150-200 gram olmalıdır. Çekicin ağız kısmının düz olması yararınızadır. Yani çiviye temas eden yüzey yumurta gibi olmamalıdır 4) TEL: bakır tel ve ideal ölçü 0.30mm kalınlığında olmalıdır. Tel malzemelerini tuhafiyecilerden ve özellikle takı malzemeleri satan yerlerden temin edebilirsiniz Kumaş: kadife,deri,pelüş veya ebru teknelerinde özel olarak hazırlanmış ipek kumaşlar suntayı kaplamak için kullanılan malzemeler arasında Kargaburnu: genellikle ufak boy kargaburnu kullanılır Yan keski: kolay kullanımı açısından mutlaka en küçük boyu kullanılmalıdır Tornavida: tornavidanın küçük boylusu fakat geniş ağızlı olanı kullanılır Çuvaldız: orta boy çuvaldız iğne teli örerken kullanılır Yaldız boya: altın ve gümüş yaldız en çok tercih edilendir Fırça: çivileri veya alt zemini boyamak için kullanılır Tüm bu malzemelerin yanı sıra ek olarak zımba makinesi, toz alma fırçası (pano temizliği için) kullanılan yan malzemeler arasındadır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder